Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Jolieseersterondreis - WaarBenJij.nu Regen, regen en nog eens regen - Reisverslag uit Fortuna, Costa Rica van Jolieseersterondreis - WaarBenJij.nu

Regen, regen en nog eens regen

29 Juli 2014 | Costa Rica, Fortuna

Hallootjes, het heeft even een paar dagen geduurd maar we zijn er weer. Na Tortuguero zijn we met de boot terug gegaan naar het vaste land. Daar stond Miguel ons weer op te wachten en na een hobbelige rit kwamen we een uur later aan in Guapiles. Daar hebben we onze Toyota RAV 4 opgehaald. Blij dat we deze auto hebben gehuurd want onze spullen hadden eigenlijk niet in de Terios gepast. Meteen een stop gemaakt bij een grote supermarkt en wijn, chips, water en sapjes ingeslagen. Ook hier konden ze de ogen niet afhouden van onze kleine meid. Haar haartjes zijn inmiddels super blond en met de krullen en blauwe ogen krijgen we dus veel bekijks en reacties. Sommige moeten zelfs even aan haar haren zitten.
Gauw weer in de auto en na een ritje van maar 1,5 uur kwamen we aan in Sarapiqui. Ik had hier een bungalow tent gehuurd in de jungle en was het erg back to basic. Super leuk om eens gedaan te hebben. Geen internet, geen telefoon, primitieve en toch wel redelijk vies uitziende badkamer (was wel schoon) met lauw tot warm water. Hier en daar een miertje of spinnetje is niet erg. Gelukkig geen groot ongedierte in de tent. Met een leuk flonder terras konden we de tijd redelijk goed door brengen. We konden helaas weinig doen want het was vreselijk weer. Enorme hoos buien weer. Eigenlijk konden we weinig kanten op en hebben we vooral veel gerust. Dorian heeft een wandel trail in zijn eentje gepakt want ook met Jolie in de draagzak zou dit niet te doen zijn, op en neer, drassig en hier en daar een flinke wortel die uitstak zou de tocht met haar op de rug niet heel gemakkelijk maken. Gelukkig vermaakte zij zich prima met het kleurboek en spelletjes op onze telefoon.
De laptop mee was weer een goed idee, als Jolie een dutje deed keken wij op het terrasje voor de tent, met de enorme regenbuien klinkend op het dak van het terras, naar series. Een lekker wijntje en een zak chips maakte het helemaal af. Eigenlijk zwaar genieten zo.
Er was geen zwembad en met weer een enorme bui kreeg Jolie een lekkere douche onder de stralen regen die van de tent afkwamen. Dit was natuurlijk 1 groot plezier.
Ontbijt en dineren kon je daar maar dat was nou niet bepaald een heerlijke maaltijd. De 2e avond dus maar gaan eten in het dorpje zelf maar ook hier begrepen ze het niet helemaal. De nachten waren geweldig, slecht geslapen maar de geluiden zijn waanzinnig. Kikkers, enorme sprinkhanen. Heerlijk om naar te luisteren.
Inmiddels ben ik daar ook steeds meer aan de beurt gekomen om te worden lek geprikt. Dorian zat al onder en ik nu ook. Jolie heeft wonderbaarlijk nog geen 1 bult. Zelfs niet toen ik haar 1 keer vergat in te smeren. Gelukkig voor haar want de jeuk is erg vervelend.
27 juli zijn we bijtijds gaan rijden naar La Fortuna en ook onderweg weer erg veel regen tot halverwege. De rit was weer goed te doen en onderweg hebben we nog vele wielrenners toegejuichd. Zij waren bezig met een tour. Hier en daar een toeschouwer maar met ons gejuich en gefluit en geschaterlach van Jolie, hebben we ze goed een hart onder de riem gestoken.
Kort daarna kwamen we aan in La Fortuna, het hotel was zo gevonden. Een leuk hotel met mountain cabins en gewone huisjes. Ik heb gekozen voor de mountain cabins met uitzicht op de vulkaan. Heel mooi, het uitzicht is niet altijd even goed ivm de enorme bewolking. Het veranderd met de seconde het zicht op de vulkaan. De zon is hier weinig te zien helaas en ook weer veel regen maar de temperatuur is heerlijk en ook niet te vochtig. Het dorpje is lekker toeristisch en je kunt er veel vinden. Eigenlijk alles wel wat je nodig hebt. De eerste dag gelunched bij de burger king en voor de avond hebben we een geweldig restaurant gevonden. Wauw wat kun je hier goed eten en niet duur. We zijn nu 2 keer geweest en de derde keer wordt ook weer een heerlijk diner daar.
Gisteren ochtend hebben we een vlindertuin bezocht, niet heel groot en bijzonder maar wel prachtige vlinders. Ik was weer de sjaak met een vervelende beet van ik denk een mier, deze brandde toch wel even maar het gevoel was gelukkig snel weg.
De middag hebben we eigenlijk niks gedaan als alleen even gezwommen. We wilde naar het kikker park gaan maar de hoosbuien gooide weer eens roet in het eten.
Vandaag moest echt anders, regen of geen regen. Ik was er nu echt klaar mee. Gelukkig ging de cacao tour door en hebben we een beetje regen gehad. Wonder boven wonder werd het na 10 minuten droog en hebben we het ook zo gehouden 1,5 uur lang. Wat een super leuke tour was dit. Van vrucht tot het eind hebben we gezien. Hoe de boon nog in zijn slijmerige staat uit de vrucht komt, deze mochten we ook proeven, tot aan het proces van de totaal gedroogde boon die dan inmiddels al donker bruin kleurt en al een beetje een cacao geur heeft.
De bonen gaan dan in een bak en worden gestampt met schil en al. De schilletjes worden weg geblazen tijdens het om en om gooien in 2 bakken. Net zoals je het ei geel wilt scheiden van het wit en deze van schil naar schil over gooit. Op deze manier worden ook de kleine schilletjes weg geblazen. De grote stukken worden met de hand eruit geraapt. Dan wordt de cacao op een dik stuk steen gelegd en deze wordt net als met een roller, gerold met een hete stenen roller. Daarna gaat er rietsuiker bij en kaneel. Even omscheppen en dan wordt alles in een machine gedaan die de cacao maalt. Zo is het poeder geworden en kun je het eten. Jolie kreeg een bakje vol met cacao poeder en ze heeft alles op. Ze bleef gaan zo geweldig vondt ze het. Ook werd de poeder in een grote beker gedaan en gemengd met heet water. Het werd een heerlijk drankje en mochten we zelf vanille en diverse andere lekkere dingen eraan toe voegen. Uiteindelijk kwam de gesmolten chocolade en hierbij ging Jolie helemaal los op haar lepeltje chocola. Ze doopte er marsmellows in, kokos, amandelen en pinda’s. Niet alles bij elkaar natuurlijk ☺
Wij hebben een heerlijke ochtend gehad en morgen gaan we naar Monteverde. Vanmiddag hopen we nog een mooie wandeling te maken.